Het Eco-Runner Team Delft staat komend jaar voor haar meest ambitieuze onderneming ooit: het ontwerpen, bouwen en testen van een straatlegaal voertuig dat wordt aangedreven door waterstof. Het hoofddoel is om dit voertuig in te zetten voor het afleggen van zoveel mogelijk rondes van de Elfstedentocht. Hiermee willen we niet alleen de aandacht vestigen op klimaatverandering, maar ook het cruciale belang van de energietransitie onderstrepen. Het voertuig dient te voldoen aan alle wettelijke eisen voor straatlegale voertuigen en moet tevens uiterst brandstof efficiënt zijn. Dit vormt een aanzienlijke uitdaging voor het team, bestaande uit gedreven studenten die zich vol enthousiasme op deze uitdaging storten.
Gedurende dit jaar hebben twaalf ingenieurs de verantwoordelijkheid op zich genomen voor het ontwerp en de bouw van deze auto. Vanaf dit jaar wordt er gebruikgemaakt van Simcenter 3D van Siemens. In dit pakket zijn de CAD en CAE omgeving aan elkaar gekoppeld waardoor het pakket de mogelijkheid biedt om binnen dezelfde omgeving alle onderdelen te modelleren en door te rekenen. Onze ingenieurs hebben verschillende berekeningen uitgevoerd door gebruik te maken van deze software, waarbij Femto een belangrijke rol heeft gespeeld in het begeleiden van ons team.
Ieder jaar verwelkomt het Eco-Runner team nieuwe studenten van de TU Delft. Een aantal van hen brengt ervaring mee in het werken met FEM- en CFD-simulaties. Om echter de hoogst mogelijke kwaliteit te waarborgen, is besloten om samenwerkingen aan te gaan met een bedrijf dat beschikt over expertise op het gebied van deze simulaties. In dit kader speelt Femto een cruciale rol, waarbij ons team vele werkdagen heeft gewerkt op het kantoor aan de Oude Delft om de simulaties tot in de puntjes uit te werken.
Na nauwe samenwerkingen met de ingenieurs van Femto zijn alle simulaties voltooid en wordt hiermee de samenwerking met Femto afgerond. Desondanks heeft Eco-Runner grote plannen op de agenda. Momenteel bevinden de ingenieurs zich in de productiefase, waarin het ontwerp tot leven komt en de eerste onderdelen al zijn voltooid. Het doel van deze fase is om alle onderdelen in maart te assembleren, resulterend in de voltooide constructie van een gehele auto. Daarna is het tijd om met deze auto alle testen van de RDW succesvol te doorlopen. Dit is de spannendste fase van het project om uiteindelijk een kentekenplaat te bemachtigen.