Hydromotion Blog
Wij zijn een Dreamteam van 23 interdisciplinaire studenten die hun studies een jaar hebben onderbroken om hun passie voor techniek te volgen en aan dit ongelooflijke project te werken.
Wij zijn een Dreamteam van 23 interdisciplinaire studenten die hun studies een jaar hebben onderbroken om hun passie voor techniek te volgen en aan dit ongelooflijke project te werken.
Welkom bij deze blog van het Hydro Motion Team van de TU Delft. Dit jaar bouwt het Hydro Motion Team een waterstofaangedreven boot. Ons doel is om de maritieme industrie naar een duurzame toekomst te leiden. Nadat het team van vorig jaar wereldkampioen werd in de Monaco Energy Boat Challenge, een race voor duurzaam aangedreven boten, moesten we met een nieuwe uitdaging komen om de kracht van waterstof te bewijzen. Binnen één jaar zullen we onze waterstofaangedreven boot ontwerpen, bouwen, testen en laten varen, met als ultieme doel de Noordzee over te steken tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
Een ander interessant kenmerk van onze boot is dat we gaan foilvaren: vliegen boven het water met behulp van vleugels onder de boot. Voor dit doel is het gewicht van de boot cruciaal. We willen het gewicht minimaliseren. Aan de andere kant richten we ons op zeewaardigheid om een veilige overtocht te garanderen. Dus we moeten er ook voor zorgen dat het robuust is. Deze aspecten moeten goed in balans zijn. Met behulp van Finite Element Analysis zullen we het aantal lagen koolstof van alle onderdelen in ons ontwerp bepalen: de romp, schotten en verstevigingen.
We zullen verschillende belastingsgevallen beoordelen tijdens de analyses. Gangbare gevallen zijn bijvoorbeeld staan op het dek, de boot optillen met een kraan, varen op water en botsen op golven. Maar foilen leidt tot verschillende en meer kritische belastingsgevallen, zoals statisch foilen, manoeuvreren tijdens het foilen en het neerslaan op de golven vanaf de foilhoogte. Femto Engineering, die al vele jaren onze partner is, heeft ons geholpen dit te simuleren. Ze hebben geholpen bij het bepalen van realistische belastingsgevallen, bij het opbouwen van het model in Siemens’ Femap-software en bij het interpreteren van de resultaten. Hun expertise was onmisbaar voor onze beoordeling.
Op basis van de resultaten van onze analyse konden we beginnen met de productie. Onze Hull & Body ingenieurs werken nu hard aan het produceren van de romp en interne onderdelen. Gedurende 10 weken zullen ze op een externe locatie werken en daarna zullen we terugkeren naar de Dreamhall met onze koolstofromp. Zorg ervoor dat je onze volgende blog leest om de resultaten van de productie te horen, en natuurlijk om onze prachtige boot te zien!
Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.
Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.