Structurele beoordeling van verkeersborden
Rijden op de snelweg zonder je zorgen te maken? Dank de ingenieurs! Dit bericht gaat over de constructie van verkeersborden.
Rijden op de snelweg zonder je zorgen te maken? Dank de ingenieurs! Dit bericht gaat over de constructie van verkeersborden.
Misschien niet de meest glamoureuze van alle technische projecten, maar stel je voor dat je niet kon vertrouwen op de structurele integriteit van verkeersborden? Dan zou autorijden behoorlijk stressvol worden! Sinds 2009 heeft Femto Engineering regelmatig constructieberekeningen uitgevoerd aan diverse verkeersborden voor de firma Naamplaat Bewegwijzering.
Naamplaat BWW is opgericht in 1947 en is sindsdien uitgegroeid tot een landelijk – door Rijkwaterstaat – gecertificeerde fabrikant en leverancier van verkeersborden. De kans is groot dat u hun producten al eens bent tegengekomen op de Nederlandse snelwegen.
Omdat bij de productie van verkeersborden de openbare veiligheid een belangrijke rol speelt, moet Naamplaat BWW verkeersborden conformiteit aantonen met een gecertificeerde instantie. Vroeger waren NEN-normen de norm, maar voor dit soort constructies zijn ze tegenwoordig vervangen door Eurocodes. Een van de doelstellingen van Eurocodes is het harmoniseren van technische specificaties binnen de EU. Femto Engineering werd ingeschakeld om nieuwe berekeningen uit te voeren volgens de Eurocode-regels.
We beoordeelden de effectieve spanning, sterkte en stabiliteit van drie types verkeersborden: borden naast de weg, borden boven het hoofd en mastborden. Met statische elastisch-plastische berekeningen werd het structurele gedrag van de borden, de constructie en de verbindingen geanalyseerd. Met dit type analyse bepaal je het materiaalgedrag na vervorming. Wanneer het materiaal na vervorming terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm is het gedrag elastisch, wanneer het materiaal niet meer terugkeert naar zijn oorspronkelijke vorm is er permanente vervorming opgetreden die plastische vervorming wordt genoemd. Om de stabiliteit van de constructie te beoordelen (d.w.z. hoe de constructie bestand is tegen samendrukkingskrachten) hebben we knikanalyses uitgevoerd. Voor het verkeersbord moesten de zwaartekracht en, nog belangrijker, de windkracht als belastingsvoorwaarden worden opgenomen.
Na vergelijking van de Eurocodes met de NEN-norm kon Femto bepalen welke krachten en berekeningsprocedures volgens de nieuwe regels moesten worden aangepast voor de drie ontwerpen van verkeersborden. Codes en normen een gedoe? Niet met onze hulp! Onze ontwerpverificatiediensten helpen u te voldoen aan classificatievoorschriften van Eurocodes, DNV, ABS, Lloyds, NEN en meer. De volgende keer dat u het verkeersbord controleert op richting, neemt u ook even de tijd om te genieten van de structurele integriteit ervan. Geïnteresseerd in onze diensten of wilt u meer weten? Neem contact met ons op!
Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.
Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.