Resultaten
Figuur 1 toont het snelheidsprofiel op 200 mm van de splitterplaat. De y-waarde is genormaliseerd met behulp van de vorticiteitsdikte δ_ω, welke is berekend met behulp van de onderstaande vergelijking.
δ_ω=(U_2-U_1)/(δU/δy)
De y-waarden worden gecorrigeerd met de vergelijking ygecorrigeerd=y-0.00688x. Tenslotte wordt ook de snelheid genormaliseerd met behulp van onderstaande vergelijking.
Unorm=(U-U_1)/ΔU
De resultaten van de CFD-berekeningen worden vergeleken met experimentele gegevens [2].
Alle turbulentiemodellen geven een redelijk goed resultaat vergeleken met de experimentele snelheid op x = 200mm. Het realistische k-ε model voorspelt de snelheidsverandering tussen -0.2>y/δ_ω >-0.6 het beste. De andere modellen die de snelheidsverandering ook met enige accuratie voorspellen zijn het hoge Reynolds getal SA-model, het SST k-ω-model, het standaard k-ε-model en het realistische k-ε tweelagenmodel. De andere modellen voorspellen geen plotselinge snelheidsverandering.
Geen van de negen turbulentiemodellen voorspelt het snelheidsprofiel bij x = 650 mm met enige nauwkeurigheid (figuur 2). De modellen die de experimentele gegevens het dichtst benaderen zijn het Standaard k-ω model en het kwadratische Reynolds stress model.

Figuur 1: Snelheidsprofiel bij x = 200mm

Figuur 2: Snelheidsprofiel bij x = 650mm