Aerodelft Blog
AeroDelft een studententeam gevestigd in Delft. Onze missie is om te bewijzen dat emissievrije luchtvaart mogelijk is door het pionieren met vloeibare waterstof aangedreven elektrische vliegtuigen.
AeroDelft een studententeam gevestigd in Delft. Onze missie is om te bewijzen dat emissievrije luchtvaart mogelijk is door het pionieren met vloeibare waterstof aangedreven elektrische vliegtuigen.
AeroDelft streeft ernaar dit te bereiken door eerst een vliegtuig op gaseuze waterstof te ontwikkelen en het vervolgens te upgraden naar een vliegtuig aangedreven door vloeibare waterstof. Om dit te realiseren, past AeroDelft een Sling 4-vliegtuig aan door zijn aandrijflijn te vervangen door een duurzame waterstofaandrijflijn. Het doel is om in 2025 op gaseuze waterstof te vliegen en in 2026 op vloeibare waterstof.
In de zoektocht naar het aanpassen van de motorsteunstructuur om de waterstofaandrijflijn te huisvesten, heeft de afdeling structuren van AeroDelft nauwgezet gewerkt. De motorsteun, een cruciaal structureel element bevestigd aan de voorste brandmuur van het vliegtuig, speelt een essentiële rol bij het bieden van stevige ondersteuning voor diverse essentiële neuscomponenten. Naast zijn fundamentele rol neemt de motorsteun extra verantwoordelijkheden op zich, zoals het ondersteunen van het neuslandingsgestel en het opvangen van belastingen van het neuswiel tijdens zowel het landen als taxiën.
De structuur wordt geconfronteerd met verschillende kritieke belastingsgevallen tijdens zijn missie, en het moet de limietbelastingen weerstaan zonder plastische vervorming te ondergaan. Om te voldoen aan de strenge prestatievereisten, maken onze ingenieurs gebruik van geavanceerde softwaretools in het ontwerpproces, zoals FEM op Simcenter 3D. Met deze tool kunnen simulaties van de verschillende belastingsgevallen worden uitgevoerd, waardoor het ontwerpproces wordt gestroomlijnd en de uiteindelijke belastingsreacties voor certificering worden vastgelegd.
FEMTO biedt onze ingenieurs ondersteuning bij de FEM-analyse van de motorsteun, gezien hun expertise in Simcenter 3D. Regelmatige bijeenkomsten met hen hebben ons begrip van de software verbeterd, waardoor we onze modellen kunnen verfijnen voor zeer nauwkeurige simulaties van real-life situaties. Na de campagne voor belastingtests werden de gegevens van de vervorminganalyse gebruikt om de beschikbare FEM-modellen te verifiëren.
Op dit moment zijn we druk bezig met het verbeteren van het FEM-model van de motorsteunstructuur om overeen te komen met de beschikbare vervormingsgegevens uit de test. De begeleiding van FEMTO bleek van onschatbare waarde bij zowel het verbeteren als het analyseren van de vervormingsgegevens die zijn afgeleid van de modellen tijdens deze stap. Zodra de geverifieerde modellen beschikbaar zijn, zullen de sterke en zwakke punten van het huidige ontwerp in het weerstaan van kritieke belastingsgevallen voor het onderdeel worden geïdentificeerd, wat waardevolle inzichten biedt voor verdere ontwerpaanpassingen.
Met de begeleiding van FEMTO zal een nieuwe versie van de motorsteun worden ontworpen met behulp van een nauwkeuriger en betrouwbaarder FEM-model. Naast het ontwerpen van de nieuwe motorsteun zal FEM-software ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van de montage van de brandstofcel en de waterstoftank. Blijf op de hoogte!
P.S. Bekijk onze YouTube-video voor een meer gedetailleerde uitleg van de toepassing van de Motorsteun in ons project:
Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.
Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.