Simcenter Amesim | Vergelijking van scheepsbewegingen en weercondities
Maritieme simulatie - Vergelijking van scheepsbewegingen en weercondities
Maritieme simulatie - Vergelijking van scheepsbewegingen en weercondities
De stijgende brandstofprijzen en de voortdurende inspanningen om de impact op het milieu te minimaliseren, maken het verminderen van het brandstofverbruik tot een van de belangrijkste uitdagingen in de maritieme sector. Simcenter Amesim-modellen kunnen tijdens het ontwerpproces worden gebruikt om aandrijflijnalternatieven te evalueren en tijdens de exploitatie om vaarroutes te vergelijken op basis van verwachte weersomstandigheden.
Voorbeelden van ontwerpvraagstukken
Dit artikel geeft een voorbeeld van hoe Simcenter Amesim zou kunnen assisteren tijdens operaties. Een vrachtschip staat op het punt de haven van Hamburg te verlaten met als bestemming New Jersey. Bij het plannen van de reis moeten de volgende vragen worden beantwoord:
In Simcenter Amesim is een model van het schip geconstrueerd (Figuur 2). De belangrijkste componenten zijn:
Met de wisselende omstandigheden op zee wordt rekening gehouden door twee niveaus van representatieve weersomstandigheden (goed en slecht) toe te passen. Deze niveaus zijn vastgesteld op basis van het gemiddelde weer dat men tijdens de reis kan tegenkomen en zijn opgesplitst in twee extreme niveaus. Figuren 3 en 4 tonen de wisselende omstandigheden.
Figuur 4: Golf- en windeigenschappen voor goede en slechte weersomstandigheden
Er worden drie verschillende snelheidsprofielen opgelegd. Op basis van de twee niveaus van verwachte omstandigheden en drie verschillende kruissnelheden worden in totaal zes simulaties uitgevoerd om de reistijden, het brandstofverbruik en de CO2-emissies te bepalen. Figuur 5 toont de werkelijke snelheid van het schip in vergelijking met de ingestelde snelheid. Voor goede weersomstandigheden volgt de werkelijke snelheid de ingestelde snelheid van 8 en 11 knopen. De werkelijke snelheid volgt echter niet de maximumsnelheid als er meer vermogen gevraagd wordt dan de scheepsmotor kan leveren. Bij slechte weersomstandigheden daalt de werkelijke maximumsnelheid zelfs tot onder 11 en 8 knopen langs de route.
De scheepsversnellingen worden berekend door de resulterende kracht op het schip te delen door de massa van het schip. De resulterende kracht is het verschil tussen de totale weerstand en de stuwkracht van de schroef. De op het schip werkende krachten zijn weergegeven in figuur 6.
Voor de zes simulaties zijn de reistijd, het totale brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bepaald. Figuur 7 laat zien hoe deze evolueren langs de scheepsvooruitgangspositie. De variërende snelheden in de slechte weersomstandigheden zijn duidelijk zichtbaar in de reistijdgrafiek, aangezien de hellingen niet constant zijn.
De toename van de reistijd en het gemiddelde brandstofverbruik zijn weergegeven in de tabel.
[table id=2 /]
Figuur 7: Gecumuleerde reistijd, brandstofverbruik en CO2-emissies
Wij kijken graag samen met u naar hoe systeemsimulaties passend zijn bij de wensen van u en uw bedrijf. Via onderstaand formulier kunt u direct contact met ons opnemen, wij komen dan op korte termijn bij u terug.
Neem contact op
Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.
Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.