Spotlight op een stagiair: HEEDS - Femto Engineering - Femto Engineering

Spotlight op een stagiair: HEEDS

We proberen altijd nieuwe innovatieve inzichten te creëren met onze stagiaires. Zij verdienen het dus om in het zonnetje gezet te worden.

Wij werken graag met enthousiaste ingenieursstudenten en geven hen de kans om te werken met onze simulatiespecialisten en -tools. Elk jaar hebben we echter een beperkt aantal FEA- en CFD-stageplaatsen beschikbaar. In 2021 hebben we uit de vele sollicitaties Jochem geselecteerd om het team te komen versterken. Als je wilt weten hoe het is om stagiair te zijn bij Femto Engineering, lees dan hier over Jochem’s ervaringen.

Naam: Jochem Timmers

Eerste dag: 6 September 2021

Titel: Internship Lankhorst EP Plastic Sleepers

Hoe ben je bij Femto Engineering gekomen?

 

Vorig jaar heeft Femto Engineering een presentatie gegeven voor de 2e jaars studenten Automotive Engineering van de Hogeschool Rotterdam. Tijdens deze presentatie hebben Tom Santegoeds en Patrick Naar uitgelegd wat Femto Engineering doet. Aangezien ik op dat moment bezig was met een project waarbij FEM gebruikt werd, trok dit mijn aandacht voor een mogelijke stage. Dus, ik solliciteerde en kreeg gelukkig de stage voor de eerste helft van mijn 3e jaar.

 

Aan wat voor soort opdracht heb je gewerkt?

Tijdens mijn stage heb ik gewerkt aan kunststof spoorbielzen. Het doel van de opdracht was om uit te zoeken welke effecten de breedte van de kunststof dwarsligger heeft op de ballastzetting van het spoor. Zetting treedt op als het spoor een flink aantal keren is gebruikt, en betekent dat de spoorballast minder dempend wordt. Om erachter te komen welke effecten de breedte van de dwarsligger heeft op de zetting, zijn optimalisaties uitgevoerd. Zo werd ook duidelijk op welke delen van het dwarsliggermateriaal kon worden bespaard.

 

Welke software heb je gebruikt?

Voor het opzetten van het model en het analyseren van het model gebruikte ik Simcenter 3D. Vervolgens heb ik voor de optimalisaties het DSE (Design Space Exploration) programma HEEDS gebruikt, dat een add-on is van Simcenter 3D.

Wat zijn de belangrijkste/interessantste resultaten die je hebt gekregen?

De belangrijkste uitkomst van dit onderzoek was het feit dat materiaal van de dwarsliggers kon worden bespaard terwijl geen eisen zouden worden overtreden. Door materiaal te gebruiken op plaatsen waar dat het meest nodig is, en het materiaal te verminderen waar dat minder het geval is, wordt niet alleen materiaal bespaard, maar wordt ook een betere spanningsverdeling over de ballast verkregen. Dit heeft een positief effect op de vermindering van zettingen en kan worden vergroot door stalen balken in de kunststof dwarsliggers te gebruiken als ondersteuning.

 

Hoe is het om bij Femto Engineering te werken?

Werken bij Femto Engineering is een goede ervaring omdat iedereen erg behulpzaam is. De sfeer is erg informeel, maar serieus als het nodig is.

Waarom wil je ingenieur worden?

Ik heb altijd interesse gehad in technische ontwerpen, en in het bijzonder de technische ontwerpen van auto’s. Daarom ben ik na de middelbare school begonnen met de studie Autotechniek aan de Hogeschool Rotterdam. Op dit moment zit ik in mijn 3e jaar en geniet ik van de leercurve die het ingenieur worden met zich meebrengt.

Bedankt Jochem voor het delen van je verhaal! We willen je bedanken voor je harde werk en je enthousiasme.

februari 23, 2022
Hoe kunnen wij u helpen?

Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.

over ons

Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.

Privacy policy

×

Loop voorop in FEA & CFD

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.